Support/felanmälan
Vad du gör när det uppstår problem vid mätning med nätverks-RTK-tjänsten.
SWEPOS-driften hjälper
gärna till med support och felsökning. Vi har bl.a. verktyg för att kontrollera
din roverutrustnings anslutning mot vår tjänst. För att spara tid föreslår vi dock
att du går igenom följande
checklista för felsökning
innan du kontaktar SWEPOS-driften. Checklistan finns även som bilaga till
Kortmanualen.
Här är några vanliga problem vid mätning:
- Om du inte kan få en s.k. absolutposition med RTK-mottagaren - dvs. en position
med mätosäkerhet på meternivå utan korrektionsdata – så kommer du inte heller att
kunna initialisera fixlösning med hjälp av nätverks-RTK-tjänsten. Kontrollera att
du tar emot signaler från tillräcklig många GNSS-satelliter.
- Om du inte har mobiltäckning kommer du inte att kunna ta emot korrektionsdata från
SWEPOS. Initialisering av fixlösning blir då svårt eller omöjligt. Tänk på att den
lokala mobiltäckningen varierar mellan olika mobiloperatörer.
- Lokala eller tillfälliga störningar i atmosfären kan försvåra initialisering av
fixlösning och dessutom bidra till grova fel (stora avvikelser) vid RTK-positionering.
Med hjälp av SWEPOS
jonosfärsmonitor
kan du snabbt konstatera eventuella jonosfärsrelaterade problem i din region.
Om du inte kan lokalisera problemet vid mätning så kan du fylla i en
felrapport
för Nätverks-RTK-tjänsten
och skickar in till SWEPOS-driften. Beskriv problemet så detaljerat du kan. Gör
gärna detta även om du kontaktar SWEPOS-driften per telefon, eftersom det förenklar
vår uppföljning.
Om du konstaterar dålig mobiltäckning så ser vi gärna att du kontaktar din mobiloperatör
om detta, t.ex.
Telia (extern
länk). Du kan också registrera dina erfarenheter via tjänsten
Täckningskollen (extern länk).